Kan inte sova

Har ju skrivit tidigare om att jag inte sover så bra.
Det gäller fortfarande.
Dessutom är min farmor dålig, hon ligger på sin dödsbädd tror jag.
Hon har haft cancer i magen förut, och har opererat bort ena njuren. För någon månad sen så fick hon svårt att andas och hade massa vätska i lungorna som hon blev tappad på. Det blev bättre då, men hon har antagligen cancer igen. Vet inte om det var i lungorna eller något sånt. Men det går i alla fall inte att göra något. Hon är dessutom 87 år och har levt sitt liv, men det känns i alla fall lite tufft att höra att hon är så sjuk och hon inte "vill" mer.
Visst, man orkar ju inte om man har det besvärligt och hon kan ju inte leva för all tid. Även om jag inte träffar henne så ofta pga avståndet bl a så kommer det bli ett tomrum när hon går bort.
Hon är klar i huvudet och allt sånt.
Mormor dog för 8 år sen lite hastigt och olustigt. Men hon har nog inte haft samma livsvilja som farmor. Mormor har alltid haft krämpor och kramper. Troligtvis anorexia och problem med nerverna efter att hon växt upp i Norge och det var krig och soldater och grejjer som har satt sina spår. Det kändes ju tungt när hon dog. Hon var "först ut" av mor/farföräldrarna och det va lite oväntat.
Morfar dog långsamt. Tynade bort inför våra ögon i alzheimers. GRYM sjukdom. Jag hoppas ingen ärver den av honom. Så vill jag inte dö. :-( Tack vare att morfar varit stor och stark och hade en enorm fysik så drog döden ut på tiden. OM man nu kan säga så...Han hade ett starkt hjärta, ett fint hjärta och jag saknar den han var innan sjukdomen tog den han var!
Han dog tidigare i år. Det var ju inte jobbigt på samma sätt som mormor eftersom han varit sjuk länge och blev sämre och sämre.
Nu farmor. Hon har alltid varit omstänksam, skickat med kakor och bakverk när mamma och pappa kommit upp. Dock inte de senaste gångerna. Hon har väl varit för orkeslös.
Vi ska ner till EKsjö på torsdag. Frågan är om farmor lever så länge, ingen som vet. Om hon lever är det ändå inte säkert hon orkar träffa oss/mig.
Jag ringde igår, farfar svarade och farmor sov. Hon kanske kunde ringa upp? "Nej, hon tar nog inga sådana initiativ". "Hon orkar nog inte prata".
Så hon är nog väldigt dålig...
Stackars farfar! Men han har i alla fall sina barn nära.
Mamma sa dock att han gått ner i vikt och såg trött ut. De har ju varit gifta i 58 år tror jag mamma sa...
Så när jag skulle sova inatt så låg jag och tänkte på farmor. Allt man skulle vilja säga...

Sen vaknade jag flera gånger av ? Jag vet inte vad!! Skit irriterande! Jag som suttit uppe länge för att jag skulle sova länge och ställa om mig inför nattskiften!
Men nej då. Bajs!

Skulle vila lite senare då. Men det sket sig också. Var jättetrött. Somnade till en kort stund. Vaknade sen och försökte bara somna om men det gick inte.
Så många tankar på det ena och det andra.

Har ingen lust att jobba inatt heller. Tror jag kommer bli skittrött! Men men...det är ju bara två nätter så jag får väl härda ut.

Nu ska jag surfa runt lite på mina favvosidor, sen blir det kanske lite TV.
Mamma ska ringa också, höra av sig och berätta hur det är med farmor. De skulle dit och se till dem lite.

Take care!


Kommentarer
Postat av: Malin

Stackars farmor. Jobbigt när man inte är närheten när det händer. Farmor gick bort i vintras och jag kände mig så hjälplös när jag satt 125 mil bort. Jag var på väg att åka upp, men hann inte. Hoppas du hinner träffa din farmor. Kanske bara en snabbis.



kram kram

2008-11-10 @ 20:44:19
URL: http://purpelangel.blogg.se/

Skriv en kommentar om du vill:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-mail: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Min kommentar:

Trackback
RSS 2.0