Long time!

No see!

Har inte haft tid att sitta vid datorn känns det som!
Inte haft tid att läsa forumet på familjeliv.se.
Inte skriva i bloggen.
Knappt läsa de bloggar jag följer! :-o
FÖrstår inte vad som tagit tid...
Trött är jag också.

Nu går jag in i drygvecka nummer 2 under fem veckors cykeln. Kanske sista drygveckan för mig. *hoppas* Men man vet aldrig. Ska in och prata med chefen imorgon och reda ut några frågor jag har...

Har haft en rätt bra vecka.
I måndags gjorde vi väl inte så mycket. Jag var rätt trött efter natthelgen. Magnus lite trött efter fm-skiftet.
Tisdag. Så var jag och barnen hem till "Gammo" på FM och lekte. Jag och Denise ute, och Daniela pysslade med Gammo inne. Sen spelade vi ett spel alla fyra som är enkelt och påminner lite om memory. Det är helt OK faktiskt. De små tycker det är kul. Sen bjöd Gammo på lunch och vi åkte hem.
De små badade på EM. Sen var det lite myskväll. Jag var übertrött och somnade nästan bredvid dem när jag satt i soffan och tittade på TV. "Mamma, blunda inte". "Mamma sov inte". "Mamma?"
Fattade inte att det var mig de pratade med. De leker ju med sina små gubbar ibland och då är det ofta de säger mamma och då pratar de inte med mig.
Så jobbigt att vara så där trött!

Igår var vi på playdate hos Maria med familj. Barnen hade roligt. Denise har sagt det flera gånger att det var roligt. Det får vi ta och göra om igen snart Maria, eller hur?! :-)
Det lite tråkiga däremot var att Daniela hade blivit så hård i magen och var tvungen att bajsa, men när hon märkte hur hårt och stort bajset var så ångrade hon sig. Typ. Bajset var halvvägs ute och satt fast, mer eller mindre eftersom hon vägrade trycka ut det. Hon bara skrek: "Aaaaaaj, det gör ooooont. AAAAAAj. Det gör ont det gör ont". Stackars liten. Jag fick pilla loss de hårda pluttarna så det lättade på trycket. Sen ville hon absolut inte bajsa mer.

Hon gjorde det dock några timmar senare och det som kom ut fattar jag inte riktigt hur det kom ut. Det såg dock inte ut att vara så hårt och hon var inte ledsen. Men hon kämpade nog emot någon timme för hon ville inte ha ont igen.
Hon var nog lite mör i rumpan för hon pratade om det sen. Idag också. Stackars liten.

Idag har det varit lite stressigt. Först till ögonmottagningen för att träffa ortoptisten. Det gick bra för Denise. Hon var jätteduktig. Hon hade tom ritat en teckning, ett porträtt av Eileen (som hon heter)!
Hennes glasögon funkar bra för henne.
Danielas test gick hyffsat Svårt att veta hur mycket hon kan/vill och inte vill...
Eftersom Daniela haft huvudvärk av och till - men nästan varje dag- i kanske 2 veckor nu så tänkte vi att det kanske kunde vara synen som spökade.
Eileen tyckte vi skulle göra ett syntest, med droppar i ögonen. Så jag var tvungen att springa till BVC för att kolla om Daniela behövde använda sin syn för att kolla på "små saker" eller så, för man kan ju se lite suddigt när man fått droppar i ögonen. Men jodå, det gick bra att ge droppar.
Så vi gjorde det och det ska värka ca 30 min sen skulle vi tillbaka för att experten som var där idag skulle kolla med olika glas hur Danielas syn verkade.
Så...3-års kontroll.
Det gick så där i början. Daniela var inte med på noterna. Ville inte hoppa. Ville inte sparka på bollen. Ville inte rita en teckning till Kristina.
Ville inte säga att kon var en ko. Typ.
Tänk om hon skulle vägrat hela tiden? Skulle de på BVC tro att hon inte KUNDE då?
Finns det 3-åringar som inte vet hur en ko ser ut? Som inte vet vad kon "säger"?
Även om hon inte skulle sagt det så vet ju jag hur duktig hon är. Vilket stort ordförråd hon har.
SÅ de dära testerna vet jag inte riktigt om jag gillar.

Inte hade hon gått upp något i vikt direkt...längden var bara några mm, men hon mättes liggande förra gången och stående denna. Det brukar alltid "plana ut" i kurvan när man byter mät-sätt säger Kristina.
Men vikten...ja. Hon äter ju nte så mycket...hon är ju som hon är med maten. Men men...hon ser ju inte direkt undernärd ut. Inget som jag varit orolig för faktiskt...
Hon äter dåligt/sämre när hon är hård i magen också...det har hon varit lite på senaste. Hårdare i alla fall.

Jaja. Tillslut gick alla testerna bra och hon var så där duktig som hon är. Sprallig och glad. Ville nästan inte gå därifrån.
Så frågade vi om hon kunde hoppa. Nej. Ville inte.
Så Kristina lämnade den rutan tom. De vill tydligen kolla hur de landar med fötterna och så.

Tillbaka till ögonmott.
Det gick fort att kolla. Alexia(?) satte in några glas i de stora glasbågarna. Bytte några. Satte i några andra och konstaterade att Daniela behöver starkare glas. 7.1 eller något sånt. Tror hon har 5.25 nu!
Ev. brytningsfel i vänster öga också. Det som hon skelar med.
Hm...tur att hon får glasen gratis. Specialslipade också.
Vi brukar j uförsöka be om det eftersom hon har så liten näsrot(?) att sätta glasögonen på. Eg. får man betala för det om de ligger under 6.5...men vi har haft tur och haft "läkarna" på vår sida. :-)
Men nu ingår specialslipningen.

Sen skulle de små på dagis och leka av sig lite.
Magnus och jag åt lite lunchbuffé "på kina".
Magnus till jobbet. Jag hem och städa. Mormor och morfar kommer ju och är barnvakt i helgen.
Ner på stan och lämna in kläder till klädinsamling. 4 stora papperskassar!
Hämta mina omklackade stövlar. Rena och fina var de också. Hihi.
Hämta barnen på dagis. Överlämnade en kasse med leksaker där också. Har rensat hemma av sånt som de vuxit ifrån och sånt som de har för mycket av...
Det tog de tacksamt emot.:-)

Sen iväg. Bamse-Gympa direkt efter dagis. (De började på dagis senare idag eftersom de var på ögonmott).
Sen hem. Glass dags. Lovade det eftersom de var så duktiga hos Ortoptisten och på 3-årskontrollen.

Ja...känns som jag hunnit med mycket. Nu är det snart sovdags och jobb hela helgen. Ser INTE fram emot! :-(

Nehepp.

Igår och idag har jag beställt lite kläder. Kewl. Hoppas de passar bara... :-)
Tittat lite på TV på kvällarna också...åh...nu är jag trött!

Hoppas ni får en bra helg!

Kommentarer
Postat av: Maria

Absolut ska vi träffas snart igen :-)!!!

Minna tyckte att det var himla kul att leka med Denise :-). Jonna är ju som hon är...trotsig och dan för tillfället men jag tror att hon uppskattade besöket med för hon har frågat om både Denise och Daniela lite titt som tätt ;-).



Skönt att ni fick specialslipningen på köpet. Fattar inte varför de har en begränsning på det när det gäller barn!!!!!



Nu tror jag bestämt att jag ska rädda flickorna från deras mer eller mindre heltokiga lillebror som jagar dem i sin gåstol ;-).



Kram /Maria

2009-02-06 @ 14:14:55
Postat av: Anneli

Men va är detta, visste inte att du hade en blogg !!!

Va kul, läggs tilli favoriter.

Men va du är duktig på att sminka. Jag bara kladdar på nåt och det ser alltid för jävligt ut !



Kram på dig !!

2009-02-07 @ 00:31:26
URL: http://anneli78.blogspot.com

Skriv en kommentar om du vill:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-mail: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Min kommentar:

Trackback
RSS 2.0